داشتن سناریو در هر کاری از اوجب واجبات می باشد. بدون یک سناریو حساب شده، پیشبرد اهداف سخت و تا حدی نشدنی خواهد بود. در سالیان اخیر استعدادها و تیم های سخت کوشی گرد هم آمدند که اهداف بزرگی نیز داشتند اما شور بختانه به دلیل تزریق برنامه های نادرست و در واقع به همان دلیل نداشتن سناریوی کارآمد، از هم پاشیدند. این تجربه طلایی را به خاطر بسپارید : بدون سناریو، هیچ کاری را آغاز نکنید. حال بهتر است نگاهی دقیق تر به این واژه داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم به غایت اصلی این مقاله یعنی سناریو در تولید محتوا برسیم و در نهایت متوجه بشویم سناریو در تولید محتوا چیست. زمانی می توانیم به پاسخ سوال سناریو در تولید محتوا چیست برسیم که از پایه آن را مورد بررسی قرار داده باشیم. اگر در اینترنت یا کتابهای تفکر استراتژیک در زمینه سناریو (Scenario) و سناریو نویسی جستجو کنید، در عموم آنها به داستان شرکت شل در دهههای شصت و هفتاد میلادی خواهید رسید. معمولاً این طور گفته میشود که شرکت شل، قبل از بروز بحرانهای نفتی دهه هفتاد میلادی، سناریوهای مختلف برای آینده قیمت نفت را تدوین کرده بود و از طریق سناریو نویسی و انتخاب های استراتژیک مناسب، توانست بخش قابل توجهی از هزینه ها و ریسک های ناشی از رکود نفتی دهه هفتاد میلادی را پوشش دهد. قطعاً این روایتها، درست هستند. اما نباید فراموش کنیم که با وجود اینکه واژه سناریو و فرایند سناریو نویسی با این نام و تحت این عنوان، مفاهیم جدیدی محسوب میشوند و صرفاً حدود پنج دهه از عمر آنها میگذرد، اما مفهوم سناریو و توجه به سناریوهای محتمل، ریشهای بسیار قدیمی دارد. سناریو، چهره آینده است. پیش گویی نیست، هدف سناریو سازی، گسترش تفکر در مورد آینده و عریضتر کردن طیف آلترناتیوهایی است که میتواند مورد نظر ما باشد. سناریو مجموعه امکاناتی است که به آینده مرتبط میشوند. آینده نامعلوم است و سناریو، اندیشیدن در مورد نامعلومی را به ما میآموزد. سناریو ها به ما میآموزند که درباره همین نامعلومیها بیندیشیم و فرض های دست و پاگیر امروزی را از دست و پای ذهن باز کنیم و بتوانیم گسست هایی را که ممکن است جهان ما را دگرگون سازند، شناسایی کنیم. البته اقرار به نامعلوم بودن آینده هرگز نمیتواند بهانهای برای دست روی دست گذاشتن باشد. برخی می پندارند که آینده همان اندازه نامعلوم است که فردا برای دست کاری آن باید اقدام کرد، ولی اقدامات ما در فردا باید بر پایه شناخت امکاناتی باشد که برای تغییر وجود دارد و امروز آنها را می توانیم شناسایی نمائیم. تفاوت اصلی سناریو با سایر روشهای پیش بینی در این است که سناریو سازی یک روش کیفی و وابسته به قرینههای توصیفی است که جریان تحولات از حال تا آینده را مورد بررسی قرار میدهد. به عبارت دیگر، سناریو سازی ارتباط مستقیم با تفکر استراتژیک دارد و نه با برنامه ریزی استراتژیک. سناریو سازی با کیفیت تفکر مرتبط است. در حال حاضر ما با شرایط زمان حال دنیا را مینگریم و تحت تاثیر اتفاقات اطراف خود، مسائل را میسنجیم، نگرش ما به دنیا یک "نگرش شرطی" است که به مبنای فرهنگی ما وابسته بوده که خود دید ما را نسبت به آینده محدود میسازد. بدین ترتیب هدف اصلی نگرش سناریویی، شکستن محدودیتها و اماها میباشد، چرا که احتمالات توسط گروه بزرگی از مردم و نظرات متفاوت از ما تاثیر پذیر میباشند تا به یقین تبدیل گردند. در آن جملهی معروف دریانوردان قدیمی هم که میگفتند: ما به امید بهترینها هستیم، اما برای بدترینها آماده میشویم، میتوان توجه به مفهوم سناریو را مشاهده کرد. حتی اگر سناریو نویسی به شکل رسمی و امروزی آن، در میان آنها رایج نبوده باشد. ما با سناریو نویسی به جای اینکه به رویدادهایی محتمل در آینده فکر کنیم، به رویدادهای منطبق بر گذشته فکر میکنیم. بعضی از ما هم، به جای تدوین رویدادها به ترسیم رویاها میپردازیم و حاصل این میشود که سناریو نویسی بیش از آنکه به ابزاری برای برانگیختن ذهن و فکر تبدیل شود، به یک شیوه داستان گویی در مورد چشم اندازهای مطلوب آینده تبدیل میشود. سناریوها باید بر اساس وقایع حال بنا گردند. هر سناریو باید از دید استفاده کننده از آن سناریو مورد قبول قرار بگیرد. یک سناریوی خوب باید بر پایه تجزیه و تحلیل دقیق بنا گردیده و بین عوامل تشکیل دهنده داخلی آن هماهنگی وجود داشته باشد. زمانیکه یک سناریو طرز تفکر استفاده کننده از آن را تغییر میدهد درحقیقت سناریو به ابزاری برای آموزش تبدیل گشته است. برای اینکه مستقیما امکان استفاده از سناریوها وجود داشته باشد باید منظور سازندگان آن مستقیم و به وضوح بیان گردد. با بیان این مقدمه آرام آرام به سمت بررسی اینکه سناریو در تولید محتوا چیست می رویم و ابعاد دقیق آن را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.
سناریو در تولید محتوا را معادل برنامه ریزی و داشتن یک رویکرد استراتژیک در نظر بگیرید. البته که از نظر معناشناسی، ریشه ی واژه های برنامه ریزی، استراتژی و سناریو با هم تفاوت دارند اما در مبحث تولید محتوا، از برخی جهات، یک سری همپوشانی هایی دارند که باعث می شود بتوانیم سه واژه ی مذکور را معادل یکدیگر بدانیم. پس اگر به سوال مطرح شده در تیتر این قسمت یعنی سناریو در تولید محتوا چیست پاسخ دهیم، مانند این است که پاسخ پرسش های مشابه آن را نیز داده باشیم. هدف از نوشتن سناریو روی کاغذ آوردن تمام مطالب، سرفصلها و قسمتهای مختلف نرمافزار با جزئیات کامل و گروهبندی مطالب و پیشبینی بخشهای مختلف جهت ارائه بهتر مطالب به کاربر و در واقع تهیه طرح درس آموزشی است. در این بخش باید بار آموزشی نرمافزار کاملا مطابق با محتوای آموزشی مورد نظر تنظیم گردد تا کاربر در استفاده از نرم افزار دچار سردرگمی نشود. از مواردی که باید در طراحی سناریو برنامه مد نظر گیرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- ارائه مطالب بهگونهای باشد که در کاربر انگیزههای لازم را ایجاد کند. ۲- مطالب به صورت صریح و شفاف بیان شده و از حاشیه روی پرهیز گردد. ۳- مطالب بهگونهای تنظیم شود که در کاربر این حس ایجاد گردد که کلیه مطالب مورد نیاز آموزشی در برنامه پوشش داده شده است. ۴- تا حد امکان مراحل تدریس به صورت تعاملی تنظیم گردیده و با طرح سوالات مناسب و الزام کاربر به پاسخ صحیح به این سوالات در جریان آموزش، باعث ایجاد همکاری و تعامل کاربر با برنامه گردد. ۵- ارائه مطالب به صورت منظم و با در نظر گرفتن پیشنیاز هر مطلب انجام گیرد. رعایت مراحل و نکات زیر برای تدوین یک سناریوی خوب لازم و ضروری است: ۱- موضوع یا عنوان: موضوع باید به صورت کاملا دقیق بیان گردیده و از بیان آن به صورت کلی پرهیز شود. ۲- تعیین و نگارش عناوین فرعی یا رئوس مطالب: پس از تعیین و نوشتن موضوع اصلی، عناوین فرعی موضوع اصلی مشخص شوند و در ترتیب و توالی مناسب عناوین فرعی همواره باید دقت شود، زیرا این عناوین فرعی به عنوان اهداف فرعی آموزش خواهند بود. ۳- نوشتن هدف کلی: نوشتن هدف کلی هر بخش، همانند هدف کلی یک دوره آموزشی است، اما در قالب یک موضوع محدود، رسیدن به مجموع هدفهای کلی بخشها باید موجب تحقیق اهداف کلی دوره شوند. بهعبارت دیگر اهداف کلی هر بخش، عناصر یا مراحل رسیدن به اهداف کلی دوره را مشخص میکنند. در نوشتن هدف کلی هر بخش نیز معمولا از افعال کلی استفاده میشود. ذکر شرایط و معیار در این نوع از اهداف ضرورتی ندارد. سناریو در لغت تصویری از محتوای آینده است اما به معنای پیشگویی در مورد آینده نیست بلکه هدف از سناریو نویسی تفکری از آینده است. آینده مشخص نیست و سناریو مجموعه تفکراتی است که در آینده به کار می آید و به ما می گوید که داستان با چه برنامه ای باید پیاده شود. سناریونویس ها معمولا افرادی خلاق با تخصص بالا برای انتخاب بازیگر، دیالوگ ها و شیوه روایت داستان هستند. سناریو نویسی و شیوه تدوین آن در تولیدات محتوایی قطعا همه موفقیت نیست ولی تا حد زیادی می توان یک محتوای موفق را مدیون سناریوی مناسب کار دانست. سناریونویسی یک از بخش های اصلی در حوزه تولید محتوا و تولیدات محتوایی یکی از بخش های اصلی در روابط عمومی به حساب می آید. روابط عمومی بدون داشتن محتوای با کیفیت نمی تواند ارتباط ایجاد نماید و محتوا نیز بدون داشتن سناریوی قوی به محتوای ارزشمند تبدیل نمی شود. یک سناریو دارای مزیت های بساری است از جمله دید ما را نسبت به ابعاد محتلف موضوع روشن می سازد، سناریو از عهده پیچیدگی ها بر می آید و به حوادث که مانند نقاط منفردی هستند، معنا می بخشد . برای محتواهای چندصفحهای نوشتن سناریو شاید لازم نباشد اما وقتی تعداد صفحات ما به خاطر گستردگی مطالب به بیش از ۱۰ صفحه میرسد ، آنموقع بدون داشتن نقشه و سناریو دچار سردرگمی خواهیم شد. لذا تمام پروژههایی که انجام میگیرد قبل از هر اقدامی، اطلاعات بر روی برگه ی کاغذ پیادهسازی میشود. امکان ندارد شما بدون داشتن سناریو ، پروژهی موفقی داشته باشید. بنابراین قبل از اینکه دست به اقدامی بزنید قبل از همه ، دفتری برداشته و تمام صفحاتی که قرار است موضوعات فهرست به آنها مربوط شود را تهیه و اطلاعات موردنیاز هر صفحه را جداگانه در همان صفحه وارد کنید. زمانی که سناریو در تولید محتوا برای شما جا بیفتد به سراغ تهیه فلوچارت خواهید رفت. این بخش که یکی از مهمترین قسمتهاست، توسط یک طراح و تکنولوژیست آموزشی و با کمک کارشناس علمی مربوط برای هر بخش از فلوچارت طراحی میشود. در سناریو برای هر یک از بخشهای فلوچارت، باید کاغذی بردارید و شرح مراحل انجام کار و هر کار دیگری که قرار است برای آن بخش انجام شود را توضیح دهید. نکته: فرایند رسم فلوچارت و سناریو بسیار مهم است و باید برای آن زمان نسبتاً زیادی صرف کنید. لذا برای عبور از این مرحله تعجیل نکنید. ۲- مرحله تولید: در این مرحله، بر اساس فلوچارت برنامه، کلیه اجزایی که تولید شده توسط برنامهنویس، یکپارچهسازی شده به صورت یک نرمافزار آموزشی درمیآید. ۳- مرحله پس از تولید: پس از اتمام مرحله تولید، پروژه برای مدت زمان محدودی به صورت آزمایشی استفاده میشود تا عملکرد آن در شرایط مختلف بررسی شده و در صورت وجود اشکالات، یا احساس کمبود در بخشهایی از پروژه، اصلاحات لازم انجام شود و نسخه نهایی پروژه تکمیل گردد. با توضیحات ارائه شده در قبل، از مبحث سناریو در تولید محتوا چیست عبور می کنیم و به سراغ سایر تیرها می رویم.
هر چند در مقدمه ی این مقاله تا حدودی به اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا پرداختیم، اما در این قسمت، می خواهیم با نگاهی عمیق تر این موضوع را بررسی کنیم. چنانچه اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا را به طور کامل درک کنید، از این به بعد، هر محتوایی که خلق کنید، در حکم یک شاهکار خود را نمایان خواهد کرد. اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا به قدری زیاد است که اگر به درستی به آن بها داده نشود، نتیجه ای جز شکست پروژه رقم نخواهد خورد. اگر بخواهید به فردی محصولی را معرفی کنید، صرفا گفتن جمله “این کالا از کیفیت بالایی برخوردار است” تاثیر خاصی برروی مشتری شما نمیگذارد. اما اگر همین جمله را در سناریویی مهیج قرار دهید، درصد اینکه مشتری را به سمت برند و کالای خود جذب کنید، بیشتر خواهد شد. سوال اصلی اینجا پیش خواهد آمد که چگونه باید سناریو بنویسیم تا مخاطب را با برند درگیر کند؟ حین نوشتن سناریوی تیزر، چه نکاتی را باید درنظر بگیریم؟ نویسندهی سناریو، متناسب با بازه زمانی که ویدئو باید داشته باشد، متن نریشن را برای گویندهی ویدئو مینویسد؛ در صورت لزوم برای آن کاراکتر انتخاب میکند؛ فضای لازم برای اتفاق مورد نظر را توضیح میدهد؛ اگر کار نمایشی باشد، برای آن دیالوگ و فضای نمایشی طراحی میکند و توضیحات پیشنهادی برای بخش گرافیک را بعد از پایان یافتن هر پاراگراف زیر آن مینویسد. به محدودهی زمانی که ویدئو دارد توجه کنید و سناریو را متناسب با آن بنویسید. نوشتن متن بیش از اندازهی نیاز و یا کمتر از آن، تولید ویدئو را مشکل میکند و در نهایت، شما باید مجدد آن را ویرایش کنید. متن شما نباید از لحاظ نگارشی ایراد داشته باشد؛ اگر تازهکار هستید، قبل از اینکه نوشتن سناریو را شروع کنید، حتما نکات نگارشی را به خاطر بسپارید. سعی کنید همان چیزی که مشتری میخواهد را به او بدهید، اگر پیشنهادی برای بهبود کار دارید ایرادی ندارد؛ اما در نهایت، نظر و دیدگاه مشتری شرط است. لحن و نوع پرداختن به موضوع باید مورد تایید سفارش دهنده باشد. سعی کنید در نوشتن، خوشذوق و با سلیقه عمل کنید؛ استفاده از قالبهای تکراری در نوشتن و در نهایت تولید شدن یک ویدئوی تکراری، مثل آنچه در تلوزیون میبینیم، شاید از لحاظ مالی برای شما مفید باشد اما موجب پیشرفتتان نمیشود. ریسک کنید و خلاقیت به خرج بدهید . قبل از شروع نوشتن، دربارهی موضوعی که به شما داده شده، مطالعه و تحقیق کنید و اطلاعات داده شده توسط سفارش دهنده را کافی ندانید، هرچه مطالعات شما در زمینهی مورد نظر بیشتر باشد، ایدههای بهتر و بیشتری هم به ذهنتان خطور میکند. در اینجا شما تمام تحقیقات خود را جمع آوری می کنید تا نقطه شروع سناریو محتوایتان را مطرح نمایید. در این مرحله به کشف مشتری و بخشی از سناریو می پردازید به صورتی که تمام فرضیات را بیان می کنید. زمانی یک برند وجود داشت. این برند یا محتویاتی داشته که این داستان بر اساس آن ساخته شده است (در این صورت ما از این بخش برای توصیف و ارزیابی آن دارایی ها استفاده خواهیم کرد) یا اینکه این برند تازه ساخته شده یا به تازگی شروع به کار کرده است (در این صورت ما دارایی های دیگر را توصیف و ارزیابی خواهیم کرد، مارک هایی که یا مرتبط هستند یا می توانیم از آنها بیاموزیم.) محتواها برای تنظیم سناریو و اطمینان از اینکه شما و مشتریتان درک مشابهی دارید، موارد زیر را شرح دهید: برند: در حال حاضر برند چگونه درک می شود؟ موضوع های ویژه با ارزش آن چیست؟ چه چیز هایی وجود دارد که با محتوای فعلی برند مطابقت ندارد. اهداف: یک برند به چه جایگاهی می خواهد برسد؟ به این فکر کنید که چگونه محتوا می تواند هم سازنده و هم مخرب در جهت رسیدن به این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، اگر این برند بخواهد وارد بازار چین شود و در سال آینده ۱۰ میلیون دلار بدست بیاورد، محتوا ( به زبان چینی) می تواند به ساخت برند ب ایجاد وابستگی کمک کند. محتواها نمی توانند ( به طور مستقیم) به ایجاد کانال های توزیع منجر شوند. تنظیمات: آیا این برند تنها به صورت آنلاین فعالیت می کند یا مکان فیزیکی هم دارد؟ این امر چگونه بر فرصتها و اجرای محتوا تاثیر می گذارد؟ کانال هایی را که برند از آنها استفاده می کند و همچنین کانال هایی را که باید مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی نمایید. اینجاست که شما مخاطبان فعلی و مخاطب هدف را توصیف می کنید. رقبا: چه کسی این برند را به عنوان رقیب معرفی کرده است؟ چه کسی را خودتان رقیب می دانید؟ خلاصه ای از نقاط قدرت و ضعف آنها را ارائه دهید. اکنون محیطی را شناخته اید که سناریو محتوا در آن ایجاد خواهد شد، حال وقت آن است که خود داستان را شروع کنید. این بخش از سناریو جایی است که شما مراحل را تعیین می کنید و می تواند به عنوان خلاصه اجرایی از سناریو کلی مورد استفاده قرار گیرد. پیش نویس همان جایی است که شما پایه و اساس را تعیین می کنید. این بخش باید شامل موارد زیر باشد: سناریو اصلی: سناریو را به یک جمله ای که هم به یاد ماندنی باشد و هم کاربردی، تقسیم کنید. این سناریو اصلی به عنوان قلب آنچه شرکت می خواهد انجام دهد، مد نظر قرار می گیرد و این جمله مبنایی است که ذینفعان می توانند هنگام سؤال به آن برگردند. مضامین و پیام ها: مضامین و پیام های مرکزی که محتوا باید بیان کند را شرح دهید. لازم نیست آنها را از طریق کانالی که بعدا می آید، تجزیه کنید. برنامه محتوا: طرح های گسترده ای ازبرنامه را که شامل کانال های مورد استفاده است، بکشید. همچنین در مورد نظریه های اصلی که شما ایجاد خواهید کرد یا درباره ساختن یک CMS جدید و ایجاد تغییرات بزرگی در گردش کار، اشاره نمایید. پس اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا را جدی بگیرید و همواره به دنبال پیاده سازی سناریو در تولید محتوا باشید.
سناریو نویسی یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات، فکر کردن و نوشتن درباره سناریوها و بحث درباره آینده بالقوه شرکت .
بخش مهمی از این تمرین با شناسایی فرصتهایی آغاز می گردد و با یافتن راه حل و یا بهره برداری از فرصتهای به دست آمده، ادامه می یابد. عقیده بر این است که خلق سناریوها به راه حلهای پیشنهادی بسیاری می انجامد. و ممکن است از پس هر سناریوی رویایی منتج شود.
سناریو نویسی تکنیک پیچیده ای است که به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. فکر کردن درباره احتمالات آینده بسیارحائز اهمیت است. خود سناریوها تا حدودی یک امر فرعی هستند. کمتر مدیران، متخصصان، یا کارکنان دیگری را می توان یافت که تصور کنند که فرصت دارند تا درباره آینده فکر کنند، اما این فعالیت امری حیاتی برای موفقیت است. پس از آنکه مسئله مشخص و تعریف گردید سه تا پنج عامل محرکه اصلی آینده شرکت لیست می شود. سپس سناریو هایآینده براساس تاثیر احتمالی این عوامل بر پنج تا ده عامل اصلی دیگر نظیر سهم بازار، واکنش مشتریان، الگوهای خرید،اقتصاد و نیازهای تحقیق و توسعه، پیش بینی می شود. هر سناریو بر یک یا دو عامل محرکه تاکید می کند. سناریوها بر اساس عوامل محرکه اصلی و اثرات آنها بر عوامل اصلی نوشته می شود. سناریوها در یک جدول یا نمودار خلاصه می شود.
سناریونویس فرصتها و تهدید ها را شناسایی می کند و نیازهای شرکت را در راستای تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف جهت بهره برداری از این فرصتها، مشخص می سازد. راهبردها براساس تحلیل فرصتها و تهدیدهای آینده تدوین می شود.
هرگاه زمان کافی در اختیار نباشد می توان از طراحی سناریو به صورت خیال پردازی استفاده کرد. در این روش نیز از همان روش اصلی برنامه ریزی سناریو استفاده می شود، اما به ندرت به یک سند کتبی با حجم مشابه با سندی که در روش برنامه ریزی سناریو به دست می آید، منجر می شود و تحقیقات رسمی به مراتب کمتری نسبت به روش برنامه ریزی سناریو، به عمل می آید. هر موقعیت مسئله داری که با گذشت زمان دستخوش تغییر می شود در خور استفاده از سناریو است.
از سناریو نویسی می توان برای حل انواع مختلف مسائل استفاده کرد. اغلب اوقات از این روش برای تدوین راهبردهای مختلف برای شرایط احتمالی مختلف آینده استفاده می شود. به عنوان مثال، پیش بینی های سناریو مستلزم تحلیل محیطهای داخل و خارجی سازمان به منظور کسب اطلاعات درباره نقاط قوت و ضعف پیش بینی شده و فرصتها و
تهدیدهای آینده آن است. هر شرکتی به تقویت نقاط قوت و غلبه بر نقاط ضعف خود علاقه مند است تا بتواند از فرصتها بهره برداری کند و تهدید ها و خطرات را کاهش دهد. از عوامل داخلی شرکت، عواملی نظیر فن آوری، منابع، قابلیتها، کارکنان و مدیریت مورد مطالعه قرار گرفته می شود و در خارج، به بررسی عواملی نظیر اقدامات پیش بینی شده رقبا، اقتصاد مورد انتظار و ماهیت متغیر رویه های خرید مشتریان پرداخته می شود. ۱. قدرت داستان در تولید محتوا یک مشکل رایج که در سناریوهای تولید محتوا دیده میشود، کمبود داستان یا وجود بیش از حد آن است، اما با کمی کار روی سناریو این مشکل برطرف میشود.
بعد از نوشتن سناریو و پیادهسازی خلاقیت خود بهتر است یک جلسه با تیم خود برگزار کنید و داستان را بخوانید. هدف از این جلسه شناسایی ساختار اصلی داستان است. از طرفی؛ نوعی طوفان فکری نیز محسوب میشود که میتواند سناریوی شما را پختهتر کند.
۲. مدت زمان خواندن تولید محتوا برای نوشتن یک سناریو، باید بدانید کار دارای چه محدودیتهایی است. طول محتوای شما ممکن است تحت تأثیر پروژه، هدف یا داستان و عوامل زیادی قرار بگیرد. آیا محتوای شما کوتاه است یا یک داستان بلند دارد؟ چند بار داستان شما کات میخورد؟ و سوالهای دیگری که هنگام نوشتن سناریو باید به آنها توجه داشته باشید.
۳. پایان خوب با یک فراخوان
یکی از اشتباهات رایجی که اکثرا اتفاق میافتد عدم وجود یک فراخوان خوب برای پایان یک محتوا است. درواقع اکثرا اتفاق میافتد که افراد بدون داشتن call to action محتوا را تمام میکنند و به نوعی زحمات خود را نیز به باد میدهند. کاربر را سردرگم در انتهای محتوا رها نکنید.
۴. طنز و شوخی در محتوا نکته مهم دیگر این است که مرز باریک بین بامزه بودن و روی اعصاب بودن را در نوشتن سناریو حفظ کنید. عبور کردن از این مرزها محتوا شما را خراب میکند. به یاد داشته باشید شما ویدئو را برای مخاطب خودتان میسازید پس با در نظر گرفتن علایق و سلایق او این کار را انجام دهید. به عبارتی؛ باید محتوا را برای قشر هدفتان بسازید در غیر این صورت قطعا شکست خواهید خورد. مخاطب یک محتوای کودکانه با یک محتوا سلامتی که مخاطب بزرگ سال دارد بسیار تفاوت دارد! نوشتن یک سناریوی خوب به مهارت خاصی نیاز ندارد، شما باید بتوانید خوب قصه بگوئید و در ادامه نکاتی را برای بهتر کردن این قصه رعایت کنید. به هر میزان که اهمیت سناریو نویسی در تولید محتوا را بیشتر درک کنید، محتواهای بهتری تولید خواهید کرد.
بیایید تا با یکدیگر تعدادی ایده سناریو نویسی محتوا را بررسی کنیم. این بررسی کمک شایانی به شما مخاطبان عزیز که به دنبال ایده سناریو نویسی محتوا هستید خواهد کرد. فرض کنید می خواهید در زمینه اجتماعی درباره مبحث طلاق یک سناریو بنویسید. پس هدف و زمینه سناریو شما مشخص شد.
لحن و جو سازی مرحله بعدی برای سناریو شما می باشد. از انواع جو و اتمسفر یک سناریو میتوان این موارد را نام برد:
کمدی- دراماتیک- خشک و جدی- خشن و تهاجمی
برای نوشتن سناریو اول باید فکر کنید که آیا سناریویی که میخواهم بنویسم برای چه رده سنی خواهد بود و آیا این سناریو من تاثیر خود را خواهد داشت؟! اینجاست که بخش فیلترینگ فعال می شود.
اتمسفر کمدی قوی ترین تاثیر را میتواند به خواننده یا شنونده منتقل کند چرا که صرفا با خنده به مشکلات پی می برند و این خنده ، خنده تلخی است که ما به مشکلات و ناهنجاری هایی ذکر شده در سناریو میزنیم. لحن دراماتیک مخصوص خانم ها است! چرا که سرشار از عواطف و احساسات هستند! اصولا سناریو های دراماتیک را میتوان در فیلم های نوآربه کرات دید. جو دراماتیک یکی از سخت ترین جوها است چرا که سناریونویس باید با عمق وجودش بنویسد. جو خشک یکی از زمخت ترین انواع جو است چرا که رده سنی نوجوان و کودک با دیالوگ های خشک و جدی از سناریو مورد نظر زده می شوند ولی شاید برای بزرگ سالان این لحن خشک جذاب و آموزنده باشد. همان طور که شما هم حدس زدید من برای مثال طلاق از جو کمدی استفاده خواهم کرد! البته همین جا باید عرض کنم اگر میخواهید سناریونویس شوید با آگاهی کافی و کامل یکی از شاخه ها را انتخب کنید و تخصصی روی آن کار کنید. جالب است بدانید دانشگاه های هنر برای دانشجویان سناریونویس برای هر بخش واحدهای بسیاری قرار داده است که شاید یک ترم را اختصاص به همین مبحث قرار دهند!
و اما چگونه دیالوگ کمدی بنویسیم! یک دیوار یا یک عروسک پیدا کنید و در مقابل خود قرار دهید. بسته به تعداد افراد حاضر در دیالوگ شی و یا عروسک مهیا کنید. سپس خود را به عنوان یک دوربین فیلم برداری فرض کنید که صحبت های عروسک ها را ضبط می کند. دقت کنید در سناریو کمدی باید از سخنان محاوره ایی و حتی اصطلاحات کوچه بازاری استفاده کنید.هر سناریو کمدی باید یک دیالوگ اوج داشته باشد. یعنی آن دیالوگ باید بیشترین کمدی و طنز را داشته باشد تا خواننده یا شنونده به قهقهه بیفتد. بهترین دیالوگ های اوج را میتوانید در فیلم هایی مثل اخراجی های ۳ ، ببینید. این فیلم ها اکثرا با دیالوگ های طنز شما را به خنده وا میدارند. درست است که بازیگر شما را میخنداند ولی فرد اصلی و بخش تپنده اینگونه فیلمها سناریونویس است. میدانم دارید با خود میجنگید که منِ نویسنده یاوه میگویم ولی بهتر است فیلم هایی که برای سیستم های خانگی می آیند را ببینید. بازیگران مشهور در این فیلمها به وفور دیده میشود ولی دریغ از لحضه ایی شاد و طنز گونه! معمولا وقتی هم که فیلم تمام می شود با خود میگویید این فیلم چرا بی سر و ته بود؟! با اینکه برای لحظاتی خندیدید ولی از دیدن فیلم اظهار پشیمانی کردید. گاهی اوقات شما دیالوگی را مینویسد ولی نمیدانید بار طنز آن چقدر است. مسلما به نزد یکی از دوستانتان خواهید رفت و با خواندن آن دیالوگ برایش می سنجید که آیا شخص خواهد خندید یا نه ولی این شیوه کاملا غلط است! چون کسی که هم سن شما یا سن کمی از شما دارد با کمترین حرکتی به خنده خواهد افتاد. شما باید به کسانی که بزرگتر از شما هستند دیالوگ را نشان دهید. لطفا جو گیر نشوید و به بابابزرگ هایتان نشان ندهید لطفا! البته خندان کردن یه فرد مسن کاری بسیار سخت است. اگر به این درجه برسید که با نشان دادن دیالوگ کسی که سن بیشتری نسبت به شما دارد را بخندانید شک نکنید دیالوگ طنزی نوشته اید! از آنجایی که روند تغییرات محیط صنعت و جوامع رو به افزایش گذاشت، نیاز به روش های آینده پژوهی که بتوان در آنها تغییرات سریع آینده را نیز در نظر گرفت احساس شد. روش سناریو نویسی که از جمله روش های "مبتنی بر فرضیات" می باشد، یکی از کارآمدترین روش های موجود برای پیش بینی آینده های دور و در شرایطی که عدم قطعیت های زیادی در سیستم وجود دارد، می باشد. این تنها یک نمونه از هزاران ایده سناریو نویسی محتوا بود. مثال های زیاد دیگری برای ایده سناریو نویسی محتوا می توان زد که در ادامه به آن ها نیز خواهیم پرداخت.
برای آن دست از مخطابانی که بیشتر به دنبال محتواهای ویدیویی هستند، در این قسمت ایده سناریو نویسی محتوا در ویدیو را بررسی خواهیم کرد. ایده سناریو نویسی محتوا فقط به موارد بالا ختم نمی شود؛ لذا از این رو تصمیم گرفتیم ابعاد دیگری از ایده سناریو نویسی محتوا را مورد بررسی قرار دهیم. در دنیای امروز که تبلیغات حرف اول را می زند می توانید با داشتن تیزر تبلیغاتی نام تجاری، برند، محصولات و شرکتت خود را به عموم مردم و افرادی که تنها در زمینه محصولات شما فعالیت دارند و به عنوان مشتریان واقعی شناخته می شوند معرفی کنید. اصولاً سناریو در تیزرهای تبلیغاتی توسط تیمی مجرب و دارای دانش در این خصوص انجام می پذیرد. این تیم علاوه بر داشتن آگاهی در زمینه هایی مانند نظریه پردازی، باید به اموری مانند دیالوگ فیلم، نوع سخنوری ها ، انتخاب بازیگر و تن صدا و همچنین آواها و آهنگ های که قرار است در فیلم به کار گرفته شود آشنا باشند. برای داشتن سناریویی موفق و متفاوت باید با مشخصات و ویژگی های محصول به خوبی آشنا باشید به گونه ای که بتوانید در یک پاراگراف مشخص نمایید که چرا این محصول و یا خدمات از دیگر محصولات و یا خدمات مشابه متمایز است، به عبارت دیگر باید قادر باشید تا در سناریوی خود مزایای محصول و خدمات همانند دیالوگ های فیلم تبلیغاتی بیان نمایید. این ترفندها روش های شناخته شده ای است که می تواند محصول، برند یا خدمات شما را از دید بیننده جذاب تر جلوه داده و آن ها را به ادامۀ همکاری با شما و شرکت شما راغب نماید. البته رضایت سرمایه گذاران نیز برای ما ارزشمند است و می توان از ایده های آن ها نیز در این سناریوها بهرمند شوید. شما چه ایده ای برای سناریو نویسی محتوا دارید؟ امیدواریم که به زودی شما نیز ایده سناریو نویسی محتوا خود را با ما به اشتراک بگذارید.
در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با برخی از نکات مهم سناریو برای تولید محتوا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. در ساختارهای تجاری امروز بدون شک هیچ چیز ارزشمندتر از سناریو نیست. سناریو هویت است، خلاقیت است، ارزش رقابتی و تنها راه باقی ماندن در رقابت است. در شرکت سئو محتوا پیچیدهترین و علمیترین فرآیندهای طراحی و خلق ایده را طی میکنیم تا با اطمینان کامل مزیتی غیر قابل رقابت برای مشتریانمان ایجاد نماییم. از دو جنبه علمی-تخصصی و هنری-خلاقانه به سناریوهای با ارزشی میرسیم. سناریوهایی که هم نقاط قوت مشتری را به خوبی برجسته میکنند و هم به آنها معنای عمیقتری میبخشند. ویژگی های نوشتن سناریو موفق در یک محتوا : سناریویی موفق است که بتواند افراد با ویژگی های مناسب را به خود جذب کند، در ادامه با انواع ویژگی های سناریو موفق آشنا خواهید شد:
در زمان نوشتن سناریو حتماً از ایده های مفهومی و خلاقانه استفاده کنید.
هرگز در ساخت محتوی جذابیت های ظاهری را فراموش ننمایید.
برای انتقال پیام محتوی از سرعت مناسب ( نه کم و نه زیاد ) استفاده کنید.
قصد از تولید محتوی جلب مشتری است در نتیجه سناریو را بسته به نیاز مخاطبین ایجاد کنید، نه سلیقه کارفرما.
با در نظر گرفتن نکات مهم سناریو برای تولید محتوا، مسیر خود را از آن دست رقبایی که به جزئیات توجهی نمی کنند، جدا کنید. یک سناریو نویس موفق، به طور حتم به تمام نکات مهم سناریو برای تولید محتوا دقت خوهد کرد. روش ارائه تبلیغ را مشخص کنید؛ منظور از روش ارائه تبلیغ این است که مشخص کنید که تبلیغات خود را در چه پلتفرمی قرار است ارائه دهید. همانطور که می دانید تبلیغ ویدیویی با نوشتاری و صوتی متفاوت است. برای مثال تبلیغ نوشتاری باید موجز و خلاصه نوشته شود. و واقعیت این است که نوشته های طولانی خوانده نمی شود. اما در تبلیغ ویدیویی و صوتی, مسئله فرق می کند و به دلیل جذابیت های تصویری و صوتی ایجاد شده دست شما برای سناریو نوشتن باز است تا مخاطب را تا پایان میخکوب کنید.
هدف از تبلیغات را مشخص کنید؛ برای اینکه سناریوی تبلیغاتی خود را بنویسید. ابتدا باید هدفتان را مشخص کنید. آیا هدف برندسازی است؟ یا می خواهید محصولات و خدمات را به اطلاع مخاطب برسانید؟
در صورتی که هدف برندسازی باشد. بهتر است سناریو طوری نوشته شود که برای همیشه ملکۀ ذهن مخاطب شود. همچنین شما را در کنار رقبا قرار دهد و کم کم جای خود را در اذهان پیدا کند.
در گزارۀ دوم باید محصولات و خدمات خود را به گونه ای ارائه کنید. که دارای وجه تمایز ویژه ای با محصولات مشابه باشد. و همچنین متن سناریو باید حس اعتماد را در مشتری ایجاد کند.
علاوه بر این موارد، برای نگارش سناریوی جذاب که مخاطب را درگیر خود کند به نکات زیر نیز دقت ویژه ای داشته باشید. با رعایت نکات مهم سناریو برای تولید محتوا، نتیجه فعالیت های خود در زمینه تولید محتوا را تضمین کنید.
قیمت سناریو نویسی در تولید محتوا همیشه آنطور که بازاریابان فکر می کنند بالا نیست. دستیابی به نتایج خوب با قیمت مقرون به صرفه امکان پذیر است، اما برای انجام این کار، باید بدانید که چگونه پروژه ها را به درستی مدیریت کنید. در طراحی یک محتوا، همانطور که اشاره شد فاکتور های گوناگونی وجود دارد که هرچه قدر روی هر یک از این فاکتورها تخصصیتر و حرفهایتر کار شود، به طبع یک محتوا از قیمت بالاتری برخوردار میشود. اگر قیمت های سناریو نویسی در تولید محتوا با یک دیگر متفاوت است دلیل این تفاوت در اختلاف بسیار زیاد آنها در کیفیتشان نیست بلکه در دور برد هدف گذاری شده برای استفاده از این محتوی در برند سازی شرکت و دیگر فاکتور هایی است که مشتریان در سر دارند. قیمت سناریو نویسی در تولید محتوا به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. تعیین درست قیمت سناریو نویسی در تولید محتوا تنها از طریق مشاوره تلفنی و یا برگزاری جلسات حضوری میسر خواهد بود.
سناریو در تولید محتوا این روزها اثرگذاری گسترده ای بر روی کسب و کارها دارد. در دنیای امروز پیشرفت فناوری منجر به تغییرات شگرفی در زندگی بشر شده است. از جمله این تغییرات می توان به نحوه دستیابی به انواع محصولات و خدمات فرهنگی به صورت دیجیتالی در بستر موبایل (به عنوان بخشی از صنعت خدمات ارزش افزوده موبایل) اشاره نمود ، که با توجه به ضریب نفوذ بالای این وسیله در ایران ، توجه به آن بسیار حائز اهمیت می باشد. نداشتن سناریوی درست برای ورود به هر کدام از این بسترها، می تواند موجبات یک شکست تجاری را برای شما رقم بزند. در پایان امیدداریم با توجه به نکات بیان شده بتوانید عالی ترین سناریو در تولید محتوا را برای مجموعه کاری خود برگزینید.